V rámci zpracovávání své teoretické diplomové práce na téma
Časnost jako malířské téma jsem navštívil
prof. Dalibora Chatrného (*1925). Hovořili jsme hlavně o čase, ale i obecněji o umění a životě. Zapůsobil na mě tehdy velice svým klidem, dobrosrdečností,
milou vstřícností a bystrým pohledem. Poznámky z podnětného rozhovoru jsem bohužel v době kompilace diplomky nemohl najít, objevily se až po jejím odevzdání. Předkládám je v původním znění až zde.
Tehdy fázovali protože nebyla jiná technika vyprávění - Guernica byla focena v různých fázích.
JABLKOVRUCEČAS
- náhodou nalezený
Opalka - strašnej úděl, nevím jestli žije a pokračuje
v 87. jsme byli v Polsku
spojuje to s foto - 1x za rok.
On čas se bez člověka obejde.
Nositelem života je jen planeta - planetka.
Pokud se bere život kompletní od mikroorganizmů.
Čas je jakýsi rozměr.
Neví se co je to nekonečno (jistě, číselně to může být).
To jsme si vydumali my.
I když jsou to fyzikální záležitosti.
Bez umění se život taky obejde.
Umění je jen spojené s lidskou činností,
ale my vlastně nevíme, co je mezi tvory.
Viděl jsem film o ptácích.
Když buduje hnízdo nebo se namlouvá - estetika.
Peříčka pokládá - to je záhada!
Nevím, jestli umění je spojené s krásnem.
Četl jsem v Demlovi (Zapomenuté světlo) o Dantovi, že byl chlípník a sviňák.
Knížák je téma na pohovory, ale nesvědčí to o
Tvorba je činnost jedince - člověk potřebuje jakési svědky.
Stačí 2-3 (mám zkušenost) - se kterými komunikuje, projeví porozumění.
Mluvení - se nemusí mluvit, jiná forma jak zareagovat - tanec, zpěv.
Je často projevem choroby, když to autor ničí a neukazuje.
Zhmotněním, pojmenováním.
"Mimo čas" (- žákyně v Indii)
Opalka x D.Ch.
Problém barev - addice - sčítání
zajímal mě součet - (odčítání)
rozložený a složený
dá x a nedá se přečíst
Stopa po železných pilinách:
(plno věcí vyjde jako náhoda - v rámci obecné ...)
Otiskoval jsem - kresby magnetem - jsou-li napuštěny barvou, kreslí
papír byl mokrý -> z druhé strany toho papíru
něco se objeví v činnosti - náhoda (kazilo to ten papír)
Jako jednotlivci si bereme jen cosi.
Umění nebo tvorba je jen součást.
Moudrosti - Zlomky předsokratovských filosofů.
Je to až lidská drzost chtít dospět k základnímu pochopení takové kategorie jako je čas.
Ve filmu bereme jako samozřejmost nereálnou iluzi, kdy někdo vyskočí do okna...
ale v obraze je to vizuální
Yves Klein vyskakuje (skok do ulice)
představa (věc dovednosti) se se nep
Svázanost času a prostoru (jsou odlišné, paradoxní možná) - klíč
(jeden bez druhého nemohou existovat) -> tudy vede cesta jak o tom mluvit až k tomu zachycení.
Komplementární hodnoty ? - zkušenost v činnosti
jedině tvorba nebo lidská činnost aby chtěla něco vyjádřit když nalezne komplementární hodnoty
(výtvarný prostředky - biologická záležitost -> vidět - odsunout - komplementární)
(barvy i slovní významy)
NEOPAKOVATELNOST
20m papíru psaného - to je oprávnění k té činnosti.
Vždy hledá člověk důvod k činnosti.
(Unavené oko - obrana.)
Kokolia - Duchovní umění
Ateliér: 4/2005
velice obratně jednoduše řečený
- taky dělá dvouručně
Našel byste ve své tvorbě tématizaci času?
Já to vidim
To svědectví o času, o určité činnosti.
Různé přístupy, ale nebyl to záměr, že budu pracovat s časem - zpětně s odstupem
mechanické: za 1 vteřinu
za 2 vteřiny
za 3 vteřiny
(experiment s Valochem)
(stopky)
60. léta -> Max Bense - ideolog konceptu
opticko-akustické skladby s Aloisem Piňosem - skladatelem
-> berte na vědomí jev náhody
uvědomění, že nevíte JAK
nebylo to programovaný záměr - ten je omezený (většinou),
věci vznikající instinktivně -> do oblasti, kde jste ještě nebyl.
Nebo se člověk staví negativně (či svědek)(či za rok se to najde)k něčemu.
Dejavous - na pásek
Komplementárnost
u těch složitých nevysvětlitelných problémů (přecházení od tématu k tématu)
Pracujte v určitém stadiu svého poznání věcí - za určitý čas zaplníte určitý prostor -
cítíe, že je to vyplněné, opakuje se to (není to ono)
-> krize, je nepříjemná
není to nečinnost, pracuje se intenzivně vnitřně - objeví se jiný prostor.
Vykonáte prostorový krok - na jiné stanovisko (myšlenkový prostor)
pohybuji se následně v jiném
opět až ho zabydlím
Max Bense
teoretik, ideolog konkretismu
Statická hudba 1969 (s Piňosem)
Prosakování: vidim to jako proces
fotografie interpretovaná přeskupením:
(futuristi k tomu došli nevím jestli záměrně -> kubofuturismus vázaný ale na další pojetí
Ten čas jsem nikdy nepojmenovával.
Ale proces je vždycky v čase.
Nemůže se vykonat ve zlomku vteřiny.
Marinetti: rozsypaný slova.
Já z jiného konce.
poskládaný papír
1 rovina -> zmnožení překládáním -> vznikne nová rovina
Na tu položím rovinu textu -> rozložím zpět -> rozsypání
to byl program, ale začíná u ch
zákl. věci
(přepsáno 20.3.2010)